پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 176
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

مرهمی برای دهان سوخته

سوختگی دهان با غذا و نوشیدنی داغ، تجربه ای است که همه ما گاه و بیگاه دچار اش می شویم. به خصوص وقتی که غذا خوشمزه است و ما هم عجله داریم. گاهی اوقات آنقدر سوختگی شدید است که ما را از صرف ادامه غذا پشیمان می کند و دردسرهای بعدی تا چند روز ادامه دارد.

حالا محققین دانشگاه تگزاس این نوار باریک را ساخته اند تا مرهمی باشد برای سوختگی دهان. هنگام سوختگی آن را روی محل سوختگی قرار می دهید تا درد و التهاب ناشی از سوختی را کمتر کند. این نوار در واقع حاوی مواد بی حس کننده و ضد التهاب است که سبب تسکین نسبتا فوری محل سوختگی می شود.

خود نوار هم از مواد حل شونده ساخته شده و بعد از مدتی در بزاق دهان حل می شود. می توان آن را به هر نقطه از دهان چسباند و مزاحم ادامه غذا خوردن هم نخواهد شد.

مرهمی برای دهان سوخته

 

تیم سازنده فعلا مشغول تکمیل طرح شان است. آنها قصد دارند کمی طعم هم به آن اضافه کنند و مدل های مختلفی از این نوار سوختگی دهان تولید کنند تا بتوان از آنها برای سوختگی های شدیدتر دهان هم استفاده کرد. با این حساب شاید این نوارها را تا چند وقت دیگر روی میز رستوران ها ببینیم.

**************

 

 

 




تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 137
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 

پریزی برای شارژ شدن گجت‌های شما

یک طراحی خوب می‌تواند کاربری و روحیه آدم را عوض کند و به صورت نامحسوسی بر روحیه هم تأثیر مثبت بگذارد. غالبا ما وقتی اگر "داک"ی برای گوشی و تبلتمان نداشته باشیم، موقع شارژ شدن آنها را روی میز یا حتی روی زمین می‌گذاریم، در این میان اگر اندکی وسواس باشیم شاید دیدن روزانه گوشه‌ای از اتاق که در آن شارژها و گجت‌ها با هم پچیده‌اند برایمان خوشایند نباشد.

پریزی برای شارژ شدن گجت‌های شما

 

استودیوی هنر Lebedev یک پریز با 4 اتصال USB طراحی کرده است که به این بی‌نظمی خاتمه می‌دهد.

 




بـرترین تکنـولوژی‌های سـال 2012
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 125
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی تعدادی از تکنولوژی های سال به عنوان برترین های تکنولوژی انتخاب می شوند. سایت Mashable یکی از پرطرفدارترین سایت های تکنولوژی دنیا با نزدیک شدن به پایان سال میلادی لیستی از بهترین تکنولوژی های سال 2012 را ارائه کرده است.

 


 

در این مطلب به 10 تکنولوژی برتر که در این لیست آورده شده است اشاره می کنیم:

iPhone 510

 

بـرترین تکنـولوژی‌های سـال 2012

 

در رتبه 10 از این لیست یکی از جنجالی ترین تکنولوژی های سال 2012 قرار دارد. پس از مدت ها شایعه و حرف های متفاوت اواسط امسال اپل از پنجمین نسل تلفن های خود رونمایی کرد. این تلفن همراه دارای یک صفحه نمایش 4 اینچی با کیفیت رتینا است که به عنوان شفاف ترین صفحه نمایش شناخته می شود. همچنین پردازنده 4 هسته ای ان یکی از قوی ترین پردازنده های دنیا است.

 

 



برترین تصاویر علمی 2012
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 183
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
یخ‌های در حال ذوب، انفجارهای خورشیدی تماشایی و یک سوسمار بسیار کوچک در بین جالب‌ترین تصاویر علمی سال 2012 قرار دارند که سردبیران نیچر، معتبرترین نشریه علمی جهان آن‌ها را برگزیده‎اند.

 

وسعت یخ دریای قطبی امسال که در 16 سپتامبر توسط مرکز ملی اطلاعات برف و یخ ایالات متحده در بولدر کلرادو به ثبت رسید، رکورد جدیدی در کمترین مقدار خود را ثبت کرد و تا عدد 3.41 میلیون کیلومتر مربع پایین آمد. این مقدار 3.29 میلیون کیلومترمربع کمتر از متوسط مساحت یخ‌های ثبت شده بین سال‌های 1979/1358 و 2000/1379 است.

در حالی که به نظر می‌رسد تک تک لحظات زندگی ما در فیس‌بوک و اینستاگرام و تویتر ضبط شده باشند، آیا توان عکاسی هم مانند عکس‌های پلاروید قرار گرفته در برابر نور خورشید در حال محو شدن است؟ حتی یک ذره هم نه. دوربین عکاسی همیشه برای ثبت شگفتی جهان هستی و به هیجان آوردن کشف آن در دسترس است. امسال دوربین عکاسی مردی در حال سقوط آزاد با سرعت صوت، ساکنین ترسناک اعماق اقیانوس‌ها و نقش و نگارهایی ظریف از پوشش محافظ مغز را به ما نشان داد. اینها و بیشتر از اینها 11 عکس برگزیده و محبوب نیچر در سال 2012 را تشکیل می‌دهند.

برترین تصاویر علمی 2012

 

قاب یخی: وسعت یخ دریای قطبی امسال که در 16 سپتامبر توسط مرکز ملی اطلاعات برف و یخ ایالات متحده در بولدر کلرادو به ثبت رسید، رکورد جدیدی در کمترین مقدار خود را ثبت کرد و تا عدد 3.41 میلیون کیلومتر مربع پایین آمد. این مقدار 3.29 میلیون کیلومترمربع کمتر از متوسط مساحت یخ‌های ثبت شده بین سال‌های 1979/1358 و 2000/1379 است.

 




ده کشف برتر 2012
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 176
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
سایت نشنال جئوگرافیک 10 کشف برتر امسال را از ذره گریزان بوزون هیگز گرفته تا کشف قند در فضا و خانواده جدیدی از دوزیستان ارائه کرده است.

 


 

سال 2012 در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ در حالیکه اکتشافات و دستاوردهای زیادی در آن صورت گرفته و بشر را یک گام دیگر به سوی کشف رموز جهان، نزدیک‌تر کرده‌ است.

 

کشف قند در فضا

کشف قند در فضا

 

ستاره‌شناسان در کشفی شیرین توانستند مولکولهای ساده قند را در گازهای اطراف یک ستاره در فاصله 400 سال نوری شناسایی کنند که نشانگر امکان وجود حیات در سیارات دیگر است.

این کشف اثبات کننده وجود حیات در دیگر نقاط جهان نبوده اما نشان از آن دارد که هیچ دلیل برای عدم وجود آن هم نیست. همچنین این دستاورد می‌تواند بر این موضوع دلالت داشته باشد که مولکولهای غنی از کربن سازنده حیات ممکن است پیش از آغاز شکل‌گیری سیارات به وجود آمده باشند.

باستان‌شناسان در جدیدترین ابرشهر کاوش نشده مایاها یک نقاشی دیواری را بر روی خانه باستانی کشف کرده‌اند که حاوی محاسباتی است که به کاتبان باستانی در پیگیری مقادیر زیادی از زمان کمک کرده بود. برخلاف ایده پایان جهان در سال 2012 بر اساس تقویم این قوم، علائم روی این نقاشی نشان‌دهنده هزاران سال در آینده است

دانشمندان از واژه قند برای این ماده استفاده کرده‌اند که به مولکولهای آلی موسوم به کربوهیدراتها دلالت داشته و از کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده‌اند.

 




انواع ليزر و ويژگي ها (3)
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 174
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

در راستاي معرفي انواع ليزرهاي محيط فعال در قسمت هاي (1) و (2)، دراين قسمت به معرفي سه نوع ليزر ديگر مي پردازيم.


 

 

ليزرهاي جامد بلورين وشيشه اي

انواع ليزر و ويژگي ها(3)

 

 

در دسته ي مهم ديگري از ليزرها،جهت محيط فعال، از مواد شيشه اي يا جامد بلورين استفاده مي کنند. ياقوت و نئوديميوم- ياگ، دو مثال عمومي از ليزرهاي جامد با کاربرد صنعتي گسترده هستند. ياقوت، اکسيد آلومينيوم بلورين است که در آن يون هاي کروم جايگزين بعضي از يون هاي آلومينيوم در شبکه ي بلوري، شده اند.اين يون هاي کروم، تشکيل دهنده ي عناصر فعال در ليزر ياقوت هستند.

 




انواع لیزر و ویژگی ها (2)
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 293
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 در این مطلب در ادامه مطالب قسمت اول به معرفی لیزرهای اپتیکی ،گازی و برخی ویژگیهای آنها پرداخته شده است.

 


 

 

 

 

لیزرهای اپتیکی

قبل از اختراع لیزر یاقوت، تقویت در ناحیه میکرو موج در محیط گاز آمونیاک توسط تاونز مشاهده گردیده بود. به ابزاری که در این ناحیه از میکروموج کار می کرد میزر گفته شد. پس از آنکه لیزر یاقوت اختراع گردید، در واقع گستردگی فرکانس به ناحیه اپتیکی که بشر قادر به دیدن آن است رسید. به ابزاری که حاصل گردید "میزر اپتیکی" و یا لیزر گفته شد و از آن تاریخ به بعد، کم و بیش، به نور و یا دستگاهی که بتواند در هر فرکانسی بر اساس گسیل القایی فعال باشد "لیزر" گفته شد.

انواع لیزر و ویژگی ها(2)

توصیف کوانتومی

 

 

پس از آنکه شالو و تاونز مقاله خود را در مورد امکان عمل لیزری  در ناحیه فروسرخ و مرئی به چاپ رساندند، طولی نکشید که پژوهشگران فراوانی، به طور جدی کار بر روی دستگاه آزمایشی را شروع کردند. اغلب پژوهشگران فکر می کردند که گازها اولین تقویت کننده لیزری در ناحیه مرئی و فروسرخ می باشند. ولی با کمال تعجب یاقوت اولین ماده ای بود که نور لیزری را در ناحیه مرئی تولید کرد. یک درگیری قانونی تلخی در مورد کسی که این لیزر را اختراع کرد هم وجود داشت.

ابتدا تصور می شد که پمپاژ اپتیکی با نوار پهن ناکارا باشد، ولی دیده شد که این فقط در مورد یون های با تشدیدهای خیلی باریک مثل مورد گازها و پلاسماها صادق است.

 




انواع لیزر و ویژگی ها(1)
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 160
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 برای شناخت لیزر ابتدا می باید به شناخت نور و سپس به شناخت ماده پرداخت، در این بخش طبیعت نور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 


 

 

 

بدون شک یونانی ها اولین قومی بودند که به توضیح نور و اینکه اشیا چگونه دیده می شوند پرداختند. مدتها بعد تجربه های علمی، دو نظریه را راجع به نور مطرح ساخت. اولین نظریه مرتبط با نظریه ذره ای نور است که ابتدا توسط نیوتن مطرح گردید، وی پیشنهاد کرد که نور شامل جریانی از ذره است که از قوانین دینامیکی حرکت که خود از بنیان گذار آن بود تبعیت می کند. دومین نظریه توسط هوک و هویگنس پیشنهاد شد که فرض کردند که نور دارای طبیعت موجی است.

انواع لیزر و ویژگی ها

برای همین نظریه نور که بتواند قابل قبول باشد، لازم است که این نظریه پاسخگوی پدیده های مشاهده شده هم باشد. پراش واژه ایست که برای بیان انحراف نور از "لبه ها و گوشه ها" انتخاب شده است، بنابراین سایه های اجسام روی صفحه ای دور از جسم کاملا تیز نیستند. تداخل نور نیز نشان می دهد که نور دارای طبیعت موجی است. پدیده فوتوالکتریک، از جهت دیگر، با پذیرفتن طبیعت ذره ای نور قابل توضیح می باشد. بنابراین هر دو نظریه موجی بودن و ذره ای بودن نور قادرند به توضیح پدیده های فیزیکی که با نور سر و کار دارند بپردازند.

 

 

"حروف واژه لیزر(LASER) به ترتیب حرف اول کلمه های Light(نور) Amplification(تقویت)،  Stimulated (القایی)،)Emissionگسیل)) Radiation تابش) و به معنی تقویت نور توسط گسیل القایی تابش می باشد. لیزر دستگاهی است برای تولید، تقویت و انتقال باریکه های نوری همدوس باریک و با شدت زیاد گاهی عنوان میزر اپتیکی نیز به لیزر اطلاق می شود."

 

انواع مختلف لیزر:

 

 

لیزرها را می توان به دسته های مختلفی دسته بندی کرد:

 

1. بر اساس حالت محیط فعال:جامد مایع گاز یا پلاسما که در این قسمت به آن می پردازیم.

2. گستردگی بینابی طول موج لیزر:مریی، فرو سرخ و نظایر آن

3.  روش تحریک یا پمپاژمحیط فعال(دمش): دمش نوری، دمش الکتریکی و غیره

4. مشخصه تابش صادر شده توسط لیزر

5. تعداد ترازهای انرژی که درفرآیند تقویت نور شرکت می کنند.

 

 

 




چگالی و رطوبت سنج هسته ای
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391
بازدید : 284
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

از شاخص های بارز انرژی هسته ای استفاده این انرژی به صورت سودمند در صنایع مختلف می باشد كه طیف استفاده آن بسیار گسترده است. سنجش چگالی و رطوبت که از ضروریات های عملیات های عمرانی و حفاری است از جمله مواردی است که دانش هسته ای در آن به کمک آمده است.  چگالی سنج و رطوبت سنج هسته ای از جمله ابزارهایی اند که به این منظور  طراحی و ساخته شده اند. در ادامه با اساس کار این دستگاه ها آشنا می شویم.


 

چگالی سنج هسته ای

چگالی و رطوبت سنج هسته ای

چگالی سنج هسته ای ابزاری است كه در عملیات های عمرانی، صنعت نفت، معدن، باستان شناسی و غیره  كاربرد دارد. این دستگاه شامل یك منبع پرتو افشان است كه به طور مستقیم پرتو را خارج كرده و دارای یك حسگر است كه تعداد ذرات رسیده از ماده مورد آزمایش كه از آن  گذر كرده یا بازتاب شده است را شمارش می كند و بر اساس محاسبه درصد ذرات بازگشتی از حسگر، میزان چگالی را سنجش و ساختار داخلی ماده مورد نظر را مشخص می كند.

 




تاریخچه انرژی هسته ای
نوشته شده در یک شنبه 10 دی 1391
بازدید : 163
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

مقدمه

می‌دانیم که هسته از پروتون (با بار مثبت) و نوترون (بدون بار الکتریکی) تشکیل شده است. بنابراین بار الکتریکی آن مثبت است. اگر بتوانیم هسته را به طریقی به دو تکه تقسیم کنیم، تکه‌ها در اثر نیروی دافعه الکتریکی خیلی سریع از هم فاصله گرفته و انرژی جنبشی فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند. در کنار این تکه‌ها ذرات دیگری مثل نوترون و اشعه‌های گاما و بتا نیز تولید می‌شود. انرژی جنبشی تکه‌ها و انرژی ذرات و پرتوهای بوجود آمده ، در اثر برهمکنش ذرات با مواد اطراف ، سرانجام به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. مثلا در واکنش هسته‌ای که در طی آن 235U به دو تکه تبدیل می‌شود، انرژی کلی معادل با 200MeV را آزاد می‌کند. این مقدار انرژی می‌تواند حدود 20 میلیارد کیلوگالری گرما را در ازای هر کیلوگرم سوخت تولید کند. این مقدار گرما 2800000 بار برگتر از حدود 7000 کیلوگالری گرمایی است که از سوختن هر کیلوگرم زغال سنگ حاصل می‌شود.

علم انرژی هسته ای، شکل گرفته از مطالعات در علوم شیمی و فیزیک در سده های اخیر می باشد. در 1879 با انجام یونیزاسیون یک گاز از طریق تخلیه الکتریکی به وسیله کراکس شروع شده و در 1897 توسط تامسون الکترون به عنوان ذره باردار مسئول الکتریسیته معرفی شد.

شکافت نوترون ها

"




نور خودش را در انحناهای دایره‌ای خم می‌کند
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1391
بازدید : 218
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

پژوهشگران موفق شده‌اند در آزمایش‌هایی باریکه‌ی نور را خم کنند. این نتیجه کاربردهای زیادی از جمله در پزشکی دارد.

۵ سال پیش فیزک‌دانان نشان دادند انتشار انواع خاصی از باریکه لیزری می‌توانند در فضای آزاد مسیر‌های خمیده را دنبال کنند. این چنین رفتار غیر منتظره‌ای می‌تواند کاربرد‌های زیادی داشته باشد؛ از کاربرد برای نانو ذرات تا نابودی تومورهایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است. اما قبل از آنکه این پدیده عجیب بتواند مفید واقع شود محققان با چالشی روبرو شدند که چطور نور را در زوایای به اندازه کافی بزرگ خم کنند تا بتواند مفید باشد. اکنون دو گروه مستقل این مشکل را حل کرده‌اند. در راستای همین پژوهش آن‌ها ادعا می‌کنند که خمش صوت و دیگر انواع امواج می‌تواند در آینده ممکن باشد.

ایده خمش نور از مکانیک کوانتومی الهام گرفته شد. درک این ایده در سال ۱۹۷۹ توسط میشاییل بری و ناندور بالاز روشن شد. آن‌ها نشان دادند که معادله شرودینگر می‌تواند بسته موج‌های «ایری۱» ذرات (که بدون یک نیروی خارجی شتاب می‌گیرد) را تأیید ‌کند. سپس در سال ۲۰۰۷ دیمتریوس کریستودولیز و همکارانش در دانشگاه Central Florida معادل اپتیکی یک بسته موج ایری را تولید کردند. این کار شدنی است چرا که معادله توصیف کننده باریکه‌های محور-موازی (باریکه‌هایی که در آن پرتو‌های تشکیل دهنده باریکه همگی تقریباً موازی با جهت انتشار باریکه منتشر می‌شوند) از نظر ساختار ریاضی با معادله شرودینگر یکسان است و تنها چندین پارامتر از قبیل جرم و ضریب شکست عوض شده‌اند.

گروه کریستودولیز باریکه لیزری با شکلی خاص تولید کردند که می‌توانست از پهلو خم شود (خودش شتابیده شود). این محققان کل باریکه لیزری را خم نکردند، بلکه ناحیه‌های با شدت بالا را خم کردند. برای این کار آن‌ها یک باریکه لیزری با پهنای معمول در حد چند سانتی‌متر را از یک وسیله تحت عنوان «مدول‌کنندهٔ فضایی نور» عبور دادند به طوری که فاز باریکه در هزاران نقطه در عرض پهنای باریکه را تنظیم کرد. بر خلاف تأثیر یک لنز که تمام پرتو‌های تشکیل دهنده باریکه را در یک نقطه کانونی می‌کند این مدول کننده، فاز نسبی پرتوهای باریکه را چنان تغییر داد که تداخلشان یک ناحیه با شدت بیشینه ایجاد کرد، به نحوی که از پهلو به شکل یک سهمی نرم در سرتاسر باریکه خم شده بود و در یک سمت آن نواحی کم‌سوتر بودند.

خمش نور به شکل یک سهمی: تئوری و آزمایش




عکسای قشنگ از فضا
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1391
بازدید : 234
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

The Rosette Nebula2.jpg 




تصویر جدید «هابل» از یک کهکشان مارپیچی
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1391
بازدید : 181
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

تلسکوپ فضایی هابل تصویر بسیار زیبایی را از کهکشان مارپیچ IC 2233 ارائه داد.

به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، این شی کیهانی یکی از مسطح‌ترین کهکشان‌های جهان است.

کهکشان‌‍‌های مارپیچ مانند راه شیری معمولاً از سه بخش قابل‌رویت اصلی تشکیل شده‌اند.

این بخش‌ها شامل یک دیسک است که بازوهای مارپیج و بخش اعظم گاز و غبار در آن متراکم شده‌اند.

 




بازدید : 188
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

  محققان دانشگاه تبریز موفق به تولید نانوذرات یکنواخت SiO2 شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر اسماعیل اسماعیل زاده، مجری این طرح با بیان اینکه این ذرات نانو در آزمایشگاه تحقیقاتی حرارت و سیالات بخش نانو سیال دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز تولید شده است، تصریح کرد: ذرات یکنواخت نانو SiO2 در دمای محیط به روشstöber با ساختار کاملا کروی و توزیع نزدیک به یکنواخت، اولین بار در ایران در این آزمایشگاه تولید و برای مطالعات بعدی به منظور استفاده در نانو سیال ها در مبحث افزایش پدیده های انتقال در کاربردها در اختیار آزمایشگاه قرار می گیرد.

 




راز پیرشدن ستاره‌ها فاش شد
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1391
بازدید : 246
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

نتایج تحقیقات یک گروه بین المللی نشان می دهد که چگونه خوشه‌های ستاره‌ای پیر می‌شوند، این روند چقدر سریع رخ می‌دهد و این امر چقدر به "سبک زندگی" آنها مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تحقیقات توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا با استفاده از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل انجام شده و نتایج آنها در مجله نیچر منتشر شده است.

استین سیگاردسون در دانشگاه پن استیت اظهار داشت: مشاهدات ما از خوشه های ستاره ای نشان می دهد که اگرچه آنها بیش از 10 میلیارد سال پیش شکل گرفته اند، قلب برخی از آنها هنوز جوان است. ما اکنون می توانیم ببینیم که چگونه این خوشه های ستاره ای در راستای فروریختن و متلاشی شدن نهایی خود از یکدیگر پیشی می گیرند.

وی افزود: سرعت آنها برای طی کردن روند پیر شدن درست شبیه این است که هر خوشه ستاره ای دارای ساعت درونی خود است که برخی از آنها کندتر از دیگران حرکت می کنند.

 




راه‌حلی برای مبارزه با گرمایش جهانی
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1391
بازدید : 184
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

اثرات نامطلوب گرمایش زمین و تغییرات جوی، بسیاری از دانشمندان را به سمت یافتن راه‌هایی نوین برای کاهش یا از بین بردن نتایج این پدیده سوق داده است.

بتازگی گروهی از پژوهشگران اسکاتلندی استفاده از یک سیارک در فضا را برای این کار پیشنهاد کرده‌اند.

براساس روش پیشنهادی، یک توده غبار ناشی از ‌یک‌سیارک می‌تواند میزان تابش خورشیدی دریافتی روی زمین را کاهش دهد. براساس محاسبات پژوهشگران، این روش می‌تواند میزان تابش دریافتی را تا کمتر از 2درصد کاهش دهد که این کار سبب جلوگیری از افزایش 2درجه سانتی‌گرادی متوسط دمای زمین -که قرار است در آینده روی دهد- می‌شود.

 




دانشجو در ملل مختلف:
نوشته شده در سه شنبه 5 دی 1391
بازدید : 229
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 

طنز : دانشجو درملل مختلف(طنز)

ژاپن: به شدت مطالعه می‌کند و برای تفریح روبات می‌سازد!
مصر: درس می‌خواند و هر از گاهی بر علیه حسنی‌مبارک، در و پنجره دانشگاهش را می‌شکند!
هند: پس از چند سال درس خواندن، عاشق دختر خوشگلی می‌شود و همزمان برادر دوقولویش که سالها گم شده بود را پیدا می‌کند. سپس ماجراهای عاشقانه و اکشن پیش می‌آید و سرانجام آن دو با هم عروسی می‌کنند و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود!
عراق: مدام به تیرها و خمپاره‌های تروریست‌ها جاخالی می‌دهد و در صورت زنده ماندن درس می‌خواند!
چین: درس می‌خواند و در اوقات فراغت مشابه یک مارک معروف خارجی را می‌سازد و با یک دهم قیمت جنس اصلی می‌فروشد!
گینه بی‌صاحاب!: او منتظر است تا اولین دانشگاه کشورش افتتاح شود تا به همراه بر و بچ هم قبیله‌ای درس بخواند!
کوبا: او چه دلش بخواهد یا نخواهد یک کمونیست است و باید باسواد باشد و همینطور باید برای طول عمر فیدل کاسترو و جزجگر گرفتن جمیع روسای جمهوری آمریکا، دعا کند!
پاکستان: او بشدت درس می‌خواند تا در صورت کسب نمره ممتاز، به عضویت القاعده یا گروه طالبان در بیاید!
اوگاندا: درس می‌خواند و در اوقات بیکاری بین کلاس، چند نفر از قبیله توتسی را می‌کشد!
انگلیس: نسل دانشجوی انگلیسی در حال انقراض است و احتمالا تا پایان دوره کواترناری! منقرض می‌شود ولی آخرین بازماندگان این موجودات هم درس می‌خوانند!
ایران: عاشق تخم‌مرغ است! سرکلاس دروس عمومی، ‌چرت می‌زند و سر کلاس دروس اختصاصی، جزوه می‌نویسد! سیاسی نیست ولی سیاسی‌ها را دوست دارد. معمولا لیگ تمام کشورهای بالا را دنبال می‌کند! عاشق عبارت «خسته نباشید» است، البته نیم ساعت مانده به آخر کلاس! هر روز دوپرس از غذای دانشگاه را می‌خورد و هر روز به غذای دانشگاه بد و بیراه می‌گوید! او سه سوته عاشق می‌شود!
 اگر با اولی ازدواج کرد که کرد، والا سیکل عاشق شدن و فارغ شدن او بارها تکرار می‌شود! جزء قشر فرهیخته جامعه محسوب می‌شود ولی هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده، که چرا صاحبخانه‌ها جان به عزرائیل می‌دهند ولی خانه به دانشجوی پسر نمی‌دهند! او چت می‌کند! خیابان متر می‌کند و در یک کلام عشق و حال می‌کند! نسل دانشجوی ایرانی درسخوان، در خطر انقراض است!
 
"ادامه مطلب" را از دست ندهید



کشف تقارن در جت سیاهچاله‌ها
نوشته شده در سه شنبه 5 دی 1391
بازدید : 212
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

  محققان ناسا با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی سوئیفت و فرمی موفق به کشف مجموعه‌ای از قوانین فیزیکی حاکم بر اندازه جت‌های سیاهچاله ای صرف نظر از اندازه آنها شدند.

 




کاربرد های نانو تکنولوژی
نوشته شده در سه شنبه 5 دی 1391
بازدید : 235
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
یكی از پیشوندهای مقیاس اندازه گیری در سیستم SI نانو به معنی یك میلیاردم واحد آن مقیاسنانو تکنولوژی است.برای مثال یك نانومتر معادل یك میلیاردم متر است. با توجه به اینكه یك سلول بدن بیش از صدها نانومتر است می توان به كوچكی این مقیاس پی برد. از آنجایی كه علوم نانو بخش وسیعی برگرفته از مباحث شیمی، فیزیك، بیولوژی، پزشكی، مهندسی و الكترونیك را در بر می گیرد،‌گروه بندی آن بسیار پیچیده است. دانشمندان، علوم نانو را به چهار گروه شامل مواد (گروه اول)، مقیاسها (گروه دوم)، تكنولوژی الكترونیك، اپتوالكترونیك، اطلاعات و ارتباطات (گروه سوم) و بیولوژی و پزشكی (گروه چهارم) طبقه بندی كرده اند. این طبقه بندی باعث سهولت در بررسی این علوم شده است البته تداخل برخی از بخش ها در یكدیگر طبیعی است. برنامه های توسعه این تكنولوژی به سه بخش كوتاه مدت (كمتر از پنج سال)، میان مدت( بین۱۵-۵ سال) و بلند مدت (بیش از۲۰ سال) تقسیم بندی شده است.



بازدید : 213
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

محققان، کهکشانی را با فاصله 30 میلیون سال نوری از زمین یافته اند که در مرکز آن یک سیاه چاله بسیار بزرگ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس اقدام به شناسایی یک کهکشان مارپیچی به نام NGC 3627 کرده اند که ممکن است به کشف سیاه چاله عظیم و بزرگی که در همسایگی ما قرار دارد و پیش از این ناشناخته بود کمک کند.

یک گروه از دانشندان اخیرا با بررسی اطلاعات به دست آمده توسط تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا ناسا از 62 کهکشان نزدیک به این نتیجه رسیده اند که 37 کهکشان دارای منابع اشعه ایکس در مراکز خود هستند و در میان آنها هفت کهکشان دارای سیاه چاله های بسیار بزرگ وجود دارد.

 




هم‌سایه‌ی خورشید و یخ!
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 196
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

در مجموعه‌ای از بررسی‌های تازه، نقاط روشن و تیره‌ای بر روی سیاره‌ی عطارد دیده شده‌اند که شاید یخ و مواد کربن‌دار باشند. این نقاط باید در مقیاس زمانی حیات سیاره، به تازه‌گی و در بمب‌باران سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده‌باشند.‌

 احتمالا سطح آفتاب‌سوخته‌ی عطارد آخرین جایی‌ست که انتظار دارید در آن یخ پیدا شود. اما مسنجر، فضاپیمای NASA ، شواهدی محکم‌تر از همیشه، بر وجود آب هم‌چنان یخ‌زده –و مواد کربن‌دار- بر روی نزدیک‌ترین هم‌سایه‌ی خورشید یافته‌است.
حیات در خود عطارد نمی‌تواند وجود داشته‌باشد؛ اما در این یافته‌ها، نشانه‌هایی از چه‌گونه‌گی آمدن آب و دیگر مواد زیستی به زمین، احتمالا با شهاب‌سنگ‌ها یا سیارک‌ها، وجود دارد. دیوید پگ دانش‌مندی اقماری از UCLA می‌گوید: «مطالعه‌ی این مواد در هرجای ِ مجموعه‌ی خورشیدی با منشا حیات مرتبط است.»

 




خورشید چند سال دیگر می میرد
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 190
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

وقتی صحبت از مرگ یک ستاره می‌شود بیان‌گر این است که مراحل دیگری هم برای زندگی آن قابل تصور است؛ ستاره‌ها متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند، جوانی و میان‌سالی خود را طی می‌کنند و سپس قدم در کهن‌سالی می‌گذارند، پیر می‌شوند و می‌میرند. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که گذران همه‌ی این مراحل بسیار زمان‌بر است و عمر ستاره‌ها خیلی طولانی است. هنگامی که ستاره‌ای مثل خورشید که ۴/۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته است، به فاز پایدار تولید انرژی از طریق فرآیندهای هسته‌ای تبدیل هیدروژن به هلیوم می‌رسد و اصطلاحاً در تعادل هیدرواستاتیکی قرار می‌گیرد در مرحله‌ای از عمر خود واقع می‌شود که به مرحله‌ی «رشته‌ی اصلی» معروف است و اتفاقاً بیشتر عمر خود را هم در همین بخش سپری می‌کند. حضور ستاره در رشته‌ی اصلی تا زمانی ادامه می‌یابد که سوخت هیدروژنی موجود در هسته‌ی آن کم‌کم رو به پایان می‌رود و ستاره به مرور با نزدیک شدن به پایان عمرش از رشته‌ی اصلی خارج می‌شود. در این مرحله بسته به جرم و ترکیب شیمیاییِ ستاره پدیده‌های مختلفی امکان وقوع می‌یابند. انفجار ابرنواختری، منبسط شدن و تبدیل‌شدن به غول سرخ و … از جمله این رویدادهاست که در واقع شیوه‌های مختلف مرگ یک ستاره هستند.
در مورد خورشید آغاز این نابودی زودتر از ۵ میلیارد سال آینده نخواهد بود. خورشید تا آن زمان در رشته‌ی اصلی می‌ماند و کمابیش به همین صورت و با همین میزانِ تولید انرژی به حیات خود ادامه می‌دهد. بعد از آن در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تبدیل به غول سرخ عظیمی می‌شود که شعاع آن حتی مدار زمین را نیز در برمی‌گیرد. خورشید به اندازه‌ی کافی پرجرم نیست که به‌صورت یک ابرنواختر منفجر شود و مرگی تدریجی و آرام خواهد داشت.


حامد الطافی، کارشناس ارشد اخترفیزیک
منبع : پرسش و پاسخ کانوت




تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 200
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

به گزارش دیسکاوری، انقلاب زمستانی در نیم‌کره شمالی و انقلاب تابستانی در نیم‌کره جنوبی زمین منجر به کوتاه‌تر شدن روزها در نیمه شمالی و بلند‌تر شدن روزها در نیمه جنوبی زمین خواهد شد. به عبارتی دیگر این پدیده که به واسطه زاویه چرخش زمین نسبت به خورشید به وجود می‌آید، نشان‌گر آغاز زمستان در نیم‌کره شمالی زمین است.

رصد‌خانه دینامیک خورشیدی ناسا نیز در این تاریخ فارغ از شایعاتی که زمین را آشفته ساخته بود، چشم به خورشید دوخت تا در لحظه آغاز انقلاب زمستانی از او عکسی به ثبت برساند. این رصد‌خانه همواره درحال عکاسی از خورشید از میان فیلترهای مختلف است،‌ اما انقلاب زمستانی بهانه‌ای دیگر برای به تماشا نشستن این ستاره عظیم و غول‌پیکر در همسایگی سیاره زمین به شمار می‌رود.




تصویری از چهره تاریک زحل
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 226
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

کاسینی همچنان به ماموریت مدارگردی‌اش به دور سیاره زحل ادامه می‌دهد و تصاویر باورنکردنی از این سیاره به زمین ارسال می‌کند،‌ اما به تازگی یکی از زیبا‌ترین آثارش را از چهره تاریک زحل به زمین ارسال کرده‌است.

به گزارش NBC، تیم عملیات فضاپیمای کاسینی در لابراتوار مرکزی تصویربرداری کاسینی پرتره‌ای زیبا از بخش تاریک زحل را منتشر کرده‌اند.

به گفته محققان در میان تمامی تصاویر زیبایی که تاکنون از کاسینی به زمین ارسال شده،‌تصاویری که از بخش تاریک سیاره زحل به ثبت رسیده‌اند جلوه‌ای خیره‌کننده‌تر دارد.

کاسینی در ماه اکتبر دوربین خود را به سوی سیاره زحل چرخانده و درحالی که خورشید کاملا توسط حلقه زحل مسدود شده است، سایه‌ای بر روی سیستم حلقه‌های این سیاره به وجود آمده است. همچنین پشت حلقه‌ها به واسطه نور خورشید درخشان شده‌است.

آخرین باری که کاسینی توانسته بود از زحل در سایه عکاسی کند به سال 2006 باز‌ می‌گردد،‌ تصویری که خوشبختانه نقطه آبی کم‌رنگ زمین نیز در پشت آن دیده می‌شد. اما دراین تصویر جدید تصویر زمین در پشت حلقه‌های زحل مسدود شده‌است و تنها دو قمر زحلی انسلادوس و تتیس در سمت چپ و پایین تصویر قابل مشاهده‌اند.

همشهری آنلاین




پرتگاه نهايي ، سياهچاله
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 201
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 



نويسنده : امير سجاد رضايي

شايد يكي از چالش هاي بزرگ اختر فيزيك در اين قرون موضوع جذاب سياهچاله ها باشد . آنسوي افق رويداد بر هيچ شخصي مشخص نيشت . شايد در آن سوي آن فضايي عميق پنهان شده باشد ، شايد اين فضا آن حد بزرگ باشد كه براي انسان قابل تصور نباشد . انسان از گذشته مي دانسته كه زمين كروي بوده و به عبارت بهتر مسطح نبوده و در واقع خميده مي باشد ، به عبارت ديگر كره اي است كه لبه ندارد. ما از روي آن نمي افتيم زيرا نيروي سحرآميز گرانش هركس و هرچيزي را محافظت مي كند تا به سطح سيارات ديگر نيافتد .

پس از آنكه نسبيت آلبرت اينشتن پا به عرصه نهاد به اين موضوع پرداخته شد كه فضا خودش خميده است. حالا ما مي دانيم كه سفر به درياي بيكران فضا كه ما به آن جهان مي گوئيم در واقع به مكاني ژرف و عميق است و اگر مسافري بدون اطلاع به آن سفر كند ممكن است به داخلي اجرامي فوق العاده عظيم سقوط كند و زندگي را براي هميشه وداع گويد و با يك ريسك جانش را از دست بدهد . او به دروني افقي كاملا" مخفي سقوط مي كند و ما هنوز به طور كامل نمي دانيم كه برايش چه پيش مي آيد اين افق وحشتناك متعلق به سياهچاله است .

 



ابر رسانا ها
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 210
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 

 


تاريخجه ابررسانا يي

ابررسانايي براي اولين باردر سال 1911 توسط هايك كامرلينگ اونس(1926-1853)مطرح گرديد. وي دماي يك ميله منجمد جيوه اي را تا دماي نقطه جوش هليم مايع(4.2 درجه كلوين )پايين اوردد و مشاهده نمود كه مقاومت ان ناگهان به صفر رسيد. سپس يك حلقه سربي را در دماي 7 درجه كلوين ابررسانا نمود و قوانين فارادي را بر روي ان ازمايش كردومشاهده نمود وقتي با تغيير شار در حلفه جريان القايي توليد شود.

حلقه سربي برعكس رسانا هاي ديگر رفتارمي نمايديعني پس از قطع ميدان تا ماداميكه در حالت ابر رسانايي قرار داردجريان اكتريكي را حفظ مي كند. به عبارتي اگريك سيم ابررسانا داشته باشيم پس از بوجود امدن جريان الكتريكي دران بدون مولد الكتريكي ( مثل باطري يا برق شهر )نيز مي تواند حامل جريان باشد.

اگر در همين حالت ميدان مغناطيس قوي در مجاورت سيم ابررسانا قرار دهيم ويا دماي سيم را با لاتر از دماي بحراني ببريم جريان در ان بسرعت صفر خواهد شد چون دراين حالتها سيم را از حالت ابررسانايي خارج كرده ايم .

اقاي اونس با همين كشف جايزه نوبل فيزيك در سال 1913 را از ان خود نمود.در عكس بالا اونس و همسرش نشسته و دوستان دانشمند مانند البرت انيشتين در پشت سر وي قرار دارند.

 



فيزيك و فلسفه
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 266
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 

فيزيك علمي است كه روابط رياضي يك پديده را كه خاصيت تكرار داشته باشد بصورت يك قانون بيان مي كند هر چند ممكن است تعاريف متفاوتي از فيزيك ارائه داد ولي مهم آن است كه علم فيزيك در مورد روابط بين اشياء مادي بحث مي كند.

 



اشعه مادون قرمز
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 196
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

 

مادون در لغت به معناي زير دست و قرمز به معناي هر چه به رنگ خون باشد، است. پس ميتوان گفت كه مادون قرمز اشعه بسيار ريز و قرمز رنگ است.

اطلاعات اوليه

كشف هرسل اولن گام در ايجاد پديده‌اي كه ما آن را طيف الكترومغناطيسي ميناميم. نور مرئي و پرتوهاي مادون قرمز دو نمونه اشكال فراواني از انرژي هستند كه توسط تمام اجسام موجود در زمين و اجرام آسماني تابانده ميشوند. مادون قرمز در طيف الكترومغناطيسي داراي محدوده طول موجي بين 0.78 تا 1000 ميكرو متر است. تنها با مطالعه اين تشعشعات است كه ميتوانيم اجرام آسماني را تشخيص و تميز دهيم و تصويري كامل از چگونگي ايجاد جهان و تغييرات آن بدست آوريم. در سال 1800 سر ويليام هرشل يك نمونه نامرئي از تشعشعات را كشف كرد كه اين نمونه دقيقا زير بخش قرمز طيف مرئي قرار داشت. او اين شكل از تشعشعات را مادون قرمز ناميد.
 



تئوري ريسمان به زبان ساده
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 172
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

رشته سيمهاي گيتار را تصور كنيد كه با كشيده شدن در طول گيتار كوك شده‌اند؛ بسته به آنكه سيمها چقدر كشيده شوند و تحت فشار قرار گيرند، نت‌هاي موسيقي مختلفي بوسيله آنها ايجاد مي‌شود. مي‌توانيم اين نت‌هاي موسيقي را «حالتهاي برانگيخته» سيمهاي گيتار تحت كشش بناميم.

به طور مشابه در تئوري ريسمان ذرات بنيادين كه در شتابدهنده‌ها مشاهده مي‌شوند را مي‌توانيم نت‌هاي موسيقي و يا همان «حالتهاي برانگيخته» فرض گنيم.

در تئوري ريسمان همانند نواختن گيتار، ريسمانها بايد تحت كشش قرار بگيرند تا برانگيخته شوند. اگرچه ريسمانها در تئوري ريسمان در فضا-زمان شناور هستند و مانند گيتار مقيد نيستند وليكن با اين حال آنها كشش دارند، كشش ريسمان در تئوري ريسمان همانطور كه در قبل گفتيم با كميت :

 




هفت راز فيزيك جديد
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 172
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
 

فیزیک جدیدعلیرغم پیشرفت‌های بسیار چشمگیری که در فهم جهان فیزیکی نصیب علم جدید شده است ، شمار رازهای ناشناخته‌ای که دانشمندان برای کشف آنها در تلاشند از حد و اندازه افزون است . در این مقاله به بررسی هفت راز بزرگ از میان مجموعه پرشمار اسرار کشف ناشده می‌پردازیم .




فناوری هسته ای در کشاورزی
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 166
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
 

دانایی محوری یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و تلاش برای خودکفایی است و دانش هسته ای هم فرایند تحقق این اهداف رکشاورزی هسته ایا سرعت می بخشد.
دانش هسته ای در فعالیت ها و طرح های توسعه کشاورزی کاربردهای متنوعی دارد که به انها اشاره می شود و پس از ان تاریخچه تحولات دانش هسته ای کشورمان ارائه خواهد شد.




كار برد فناوری هسته ای دردفع آ فات گیاهی
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 194
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
 

امروزه با بالا رفتن جمعیت جهان كشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار شده است وتامین و امنیت غذایی از مهمترین دغدغه های هر كشور می‌باشد.یكی از مهمترین چالش‌های كشاورزی خسارات ضایعاتی است كه به محصولات كشاورزی وارد می‌شود بطوریكه گفته‌می‌شود‌امروزه بیش از یك سوم محصولات كشاورزی در جهان از بین می‌روند.وجودآفات گوناگونی كه به محصولات كشاورزی حمله ور شده وباعث نابودی آنها می‌گردد باعث شده از دیربازانسانها بفكر یافتن روشهای گوناگون برای از میان برداشتن این آفات ودر بدست آوردن مهصولات كشاورزی سالم باشند تا با بالابردن سطح كمی و كیفی محصولات كشاورزی را توسعه ببخشند .


 
..



بازدید : 195
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
 

پرسرعت‌ترین دوربین جهان برای شناسایی سلول‌های سرطانی سرکش با تلاش محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ساخته شد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توانایی تمیز دادن و ایزوله‌ کردن سلول‌های کمیاب از میان جمعیت بزرگ سلول‌های گوناگون به یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه کشف زودهنگام بیماری و نظارت بر فرایندهای درمانی تبدیل شده است.




10 آزمایش برتر فیزیک
نوشته شده در دو شنبه 4 دی 1391
بازدید : 205
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي
 
 
اگر چه دانشمندان تا كنون توانسته‌اند اجزای تشكیل‌دهنده ذره‌های زیر اتمی را درشتاب‌دهنده‌ها از یك‌دیگر جدا كنند، توالی ژنوم انسان را كشف و فعالیت ستارگان دوردست را تجزیه و تحلیل كنند، اما هنوز هم آزمایش‌هایی توجه دانشمندان را به خود جلبمی‌كند كه میلیون‌ها دلار هزینه را در برداشته و جریان بزرگی از اطلاعات ایجادمی‌كند؛ آزمایش‌هایی كه پردازش آن‌ها توسط ابررایانه‌ها ماه‌ها به طول می‌انجامد.
بسیاری از این گروه‌های پژوهشی توسعه پیدا كرده‌اند و برای انجام فعالیت با هم مشاركت می‌كنند.

اما باید اذعان كرد كه مفاهیم علمی به ذهن‌های منحصر به فردی كه خود را درگیركشف رازو رمزهای جهان كرده‌اند، راه می‌یابد. هنگامی كه رابرت پی.كریس، از گروهفلسفه دانشگاه ایالتی نیویورك واقع در استونی بروك ومورخ آزمایشگاه ملی بروكهان ازفیزیكدانان خواست كه زیباترین آزمایش‌های كل تاریخ را نام ببرند، مشخص شد كه ده نفرنخست بیش‌تر به طور انفرادی كار كرده‌اند و دستیاری نداشتند.

 

اغلب آزمایش‌هایی كه درشماره‌ی September 2002‌ مجله‌ی دنیای فیزیك (Physics World) فهرست شده‌اند را می‌توان روی یك میزكار معمولی انجام داد و بهابزارهایمحاسبه‌ای پیشرفته‌تر ازخط‌كش و ماشین حساب نیاز ندارند. چیزی كه در همه‌ی اینآزمایش‌ها مشترك است، همان چیزیاست كه دانشمندان از آن به عنوانیبایینام می‌برند؛ یعنی، سادگی منطقی دستگاه‌های مورداستفاده و سادگی منطقی تجزیه و تحلیل. به عبارت دیگر، پیچیدگی ودشواری پدیده‌ها، بهطور موقت به كناری گذاشته می‌شود و نكته تازه ای از راز ورمزهای طبیعت كشف می‌شود.

 

فهرست چاپ شده در این مجله به ترتیب عمومیت آن رتبه‌بندی شده است. در رتبه‌ینخست، آزمایشی قرار دارد كه به وضوح ماهیت كوانتومی جهان فیزیكی را نشان می‌دهد. ین موارد باردیگر به ترتیب دوره زمانی مرتب شده‌اند كه نتیجه آن هم اكنون پیش رویشماست. این فهرست نگرش جالبی از تاریخ دو هزارساله‌ی اكتشاف را پیش روی مامی‌گذارد.